خانه / آموزش / شاخص های اقتصادی – بخش هفتم مصرف کننده(Consumer)

شاخص های اقتصادی – بخش هفتم مصرف کننده(Consumer)

رفتار مصرف کنندگان کالا و خدمات کشور یکی از شاخص های اقتصادی است که از طرف اقتصاددانان و سرمایه گذاران یک کشور مورد بررسی قرار می گیرد و مصرف کننده کسی است که برای مصرف کالا یا خدمات تولید شده پول پرداخت می‌کند، از این رو مصرف‌کنندگان نقش اساسی در نظام اقتصادی ملتها دارند. تقاضای مصرف‌کنندگان یکی از عوامل اصلی انگزیشی تولیدکنندگان است. همچنین مصرف کنندگان بخشی از زنجیره توزیع محسوب می‌شوند.

شاخص های اساسی که در بازار مصرف کنندگان مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از

۱.ضریب اطمینان مصرف کننده (Consumer Confidence):
یک ضریب خوش بینی است که مصرف کنندگان نسبت به اقتصاد کشور دارند و رابطه مستقیم با صرفه جویی و هزینه کردن مصرف کنندگان دارد بدین صورت که اگر  مصرف کننده نسبت به اینده اقتصاد خوش بین باشد شروع به هزینه کردن می کند و اگر نسبت به اینده اقتصاد بدبین باشد شروع به صرفه جویی می کند.
در امریکا این ضریب توسط دانشگاه میشگان سنجیده می شود (University of Michigan Consumer Sentiment Index) و روال کار بدین شکل است که بصورت تلفنی حداقل با ۵۰۰ مصرف کننده تماس برقرار کرده و سوالاتی در مورد هزینه کردن و صرفه جویی می پرسند و نتایج را جمع بندی و به اطلاع عموم می رساند.

۲.هزینه های مصرف کننده (Consumer Spending): 

۳.پس انداز شخصی (Personal Savings):

۴.خرده فروشی (Retail Sales):
خرده‌فروشی شامل فروش کالاها و اجناس فیزیکی برای مصرف مستقیم توسط خریدار است که از محلی معین، همچون فروشگاه، بوتیک یا کیوسک، یا از مرکز خرید، در قالب بخش‌های کوچک یا منفرد تهیه شده باشد. خرده‌فروشی می‌تواند شامل خدمات فرعی همچون تحویل نیز باشد.

۵.اعتبار مصرف کننده (Consumer Credit):
به مجموعه کالاها یا خدماتی که با اقساط توسط مصرف کنندگان خریداری می شوند.

۶.بدهی خانوارها نسبت به درآمد(Households debt to income):

۷.بدهی خانوارها نسبت  به تولید ناخالص ملی(Households debt to GDP):
هرچه میزان بدهی خانوارهای یک کشور نسبت به تولید ناخالص ملی ارقام پایین تری باشد اقتصاد ان کشور با ثبات تر است.

پاسخ دهید