خانه / آموزش / شاخص های اقتصادی – بخش چهارم نظام مالیاتی(Taxes)

شاخص های اقتصادی – بخش چهارم نظام مالیاتی(Taxes)

مالیات پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص،موسسه، دارایی و غیره تعلق گیرد. و مالیات مهمترین بخش از درامدهای اکثر کشورهای جهان  از تولید ناخالص ملی محسوب می شود. و یکی از شاخص های اقتصادی که مدنظر سرمایه گذاران است و سعی می کنند با توجه به نوع فعالیتی که انجام می دهند کشوری را انتخاب کنند که در ان زمینه مالیات کمتری دارد.

درامدهای مالیاتی از دو روش مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم حاصل می شود.
مالیات مستقیم را می‌توان مالیات بر درآمدها، سود یا مالیات بر ثروت و امثال آن نیز نامید. این مالیات بطور مستقیم از درآمد یا دارایی افراد حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود.
مالیات غیر مستقیم مالیاتهایی هستند که پرداخت کننده آن فرد معینی نیست و دارای قابلیت انتقال بالایی است. مالیات غیر مستقیم، روی مصرف کالاها و فعالیتهایی وضع می‌شود که بطور غیر مستقیم روی درآمد مؤثر می‌باشد.

انواع مالیات

۱.مالیات شرکت ها(Corporate Tax): بصورت سالیانه شرکت ها موظف هستند بخشی از سود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند در کشور ما شرکت ها ۲۰ درصد از سود خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند.

۲.مالیات بر در امد شخصی (Personal Income Tax): به مالیاتی که از مجموعه درامدهای که یه شخص اخذ می شود مالیات بر در امد گفته می شود و امکان دارد درامدهای اشخاص متنوع باشند از حقوق ماهیانه گرفته تا اجاره اپارتمان،

۳.مالیات فروش یا مالیات ارزش افزوده (Sales Tax): 

۴.مالیات حق پرداخت بیمه تامین اجتماعی (Social Security Tax): که شامل دو بخش می شود حق بیمه ای که کارفرما به دولت پرداخت می کند و حق بیمه ای که کارمند به دولت می دهد.

نکات کاربردی در مورد مالیات ها

۱.کاهش و افزایش نرخ مالیات ها رابطه مستقیم با افزایش وکاهش (تولید ناخالص ملی، تورم و نرخ بیکاری دارد) مثلا هنگامی که رشد تولید ناخالص ملی کاهش می یابد دولت با کاهش نرخ مالیاتی پراختی از شرکت ها از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد، می تواند اهرمی باشد  برای افزایش سرمایه گذاری در کسب و کارها و در نتیجه شاهد افزایش تولید ناخالص ملی در مرور زمان خواهیم شد. و یا اگر هدف دولت افزایش اشتغال باشد می تواند با کاهش نرخ حق بیمه پراختی از طرف کارفرما باعث استخدام هایی جدید شود.

۲. تصمیمات افزیش مالیات باید از قبل به اطلاع شرکت ها و افراد جامعه برسد تا برای نرخ جدید مالیاتی خود را اماده کنند مثلا در ژاپن از دو سال قبل افزایش نرخ مالیات به اطلاع عموم می رسد.