خانه / آموزش / موسسات رتبه بندی اعتباری(credit rating agency)

موسسات رتبه بندی اعتباری(credit rating agency)

رتبه‌بندی اعتباری، یکی از ابزار سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت سرمایه گذاری، خرید اوراق قرضه و بهادار موسسات، بانکها، شرکت‌ها و کشورهاست.

رتبه‌بندی نشان دهنده توانایی صادر کنندگان اوراق قرضه برای پرداخت دیون خود به صورت کامل و در وقت تعیین شده است.

اکثر موسسات رتبه‌بندی از پیشینه تاریخی، آمارهای رسمی مالی از جمله سود و زیان و ارزش سهام و تراکنش‌های مالی برای تعیین رتبه‌بندی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، موسسات Moody’s، S&P و Fitch با بیش از صد سال سابقه، مطرح‌ترین موسسات رتبه‌بندی در جهان هستند.

مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری، شركت‌هاي خصوصی هستند كه در زمينه رتبه‌بندی ناشران و ابزارهای بدهی فعاليت مي‌كنند. در حقيقت مسئوليت ارزيابی بدهی و بررسي توانايی يك مؤسسه براي ايفاي تعهدات مالی به عهده مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری است.

برخي از دلايل عمده گسترش فعاليت مؤسسات رتبه‌بندی
الف – همه مؤسسات مالی، اعتباري و بانكی قادر به ايجاد سيستم‌هاي تخصصی به منظور رتبه‌بندی مشتريان خود نبوده و يا مايل به صرف هزينه و منابع در اين زمينه نمي‌باشند.
ب – مؤسسات رتبه‌بندی به دليل استفاده از نيروهای مالی و متخصص از مزيت نسبي در زمينه ايجاد مدل‌هاي رتبه‌بندی برخوردار هستند. وجود رقابت در بازار، موجب پويايی اين مؤسسات شده، به صورتی كه هريك سعي در ايجاد مدل‌های دقيق‌تر و كاراتری در راستای رقابت با ساير مؤسسات هستند.
ج – شفاف سازی اطلاعات برای سرمايه‌گذاران و اعتبار دهندگان و ايجاد شاخص‌های تصميم‌گيری براي ايشان.

مزاياي رتبه‌بندی
دسترسي به منابع سرمايه ای جديد، پذيرش بيشتر به وسيله سرمايه‌گذاران،توانايی دسترسي به بازارهاي بدهي كوتاه مدت، متنوع‌سازی منابع سرمايه‌گذاری، كاهش وابستگی به بانك‌ها، توانايي انتشار اوراق قرضه بلندمدت، فرآهم نمودن ارزيابی واقعی و مستقل از اعتبار شركت و توانايی مالی آن،فرآهم آوردن راهبردهايی براي بهبود رتبه اعتباری و توانای های مالی آن و امكان مقايسه در سطح بين‌المللی و بالابردن شفافيت و اطلاع رساني.

بازارهای هدف
صنايع بانكداری، ليزينگ و بيمه، توليدكنندگان،فروشندگان كالاهای اقساطی، ساير مؤسسات مالی و اعتباری، مالكان مسكن (اجاره‌دهندگان) و شركت‌هاي صادر كننده كارت‌های اعتباری .

موانع پيش روي صنعت رتبه‌بندی در ايران
در كشور ايران صنعت رتبه بندي هنوز جايگاه مناسبي نيافته است از عمده دلايل اين امر ميتوان به پارمترهاي زير اشاره داشت مسايل فرهنگی، اقتصاد، آموزش – فقدان بانك‌های اطلاعاتي متمركز، خلأ شبكه تبادل اطلاعاتي قوی و كارآمد، عدم وضع قوانين و مقررات كافی و مسايل سياسی.

نتیجه گیری

کشورها و شرکت برای توسعه نیار به تامین سرمایه از بازارهای مالی هستند و اولین فاکتوری که سرمایه گذاران به ان توجه می کنند رتبه اعتباری ان کشور یا شرکت از سه موسسه رتبه‌بندی Moody’s، S&P و Fitch در چه حدی است و بعد اقدام به سرمایه گذاری می نمایند.

برای شفافیت اطلاعات یک کشور یا شرکت، حتما باید دارای رتبه اعتباری یکسان از دو شرکت فوق باشد. برای مثال شرکت بازنشستگی اروپا و امریکا فقط حق سرمایه گذارای در کشورهای دارند که رتبه اعتباری انها، در حد قابل سرمایه گذاری و بالاتر باشد همانظور که در جدول ذیل  مشاهده می نماید یک کشور باید از موسسه  رتبه بندی  S&P و Fitch دراری رتبه −BBB و بالاتر  و  از موسسه Moody’s، دارای رتبه Baa3 و بالاتر باشد تا سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در ان کشور نمایند.

هر چه رتبه اعتبار یک کشور از موسسات رتبه بندی افزایش میابد ان کشور می تواند بصورت اسان و با نرخ سود پایین تری به سرمایه دسترسی پیدا کند.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-03-05 18:08:25Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

تقسیم بندی فوق متعلق به شرکت S&P است و برای مشاهده تقسیم بندی شرکت های  Moody’s، و Fitch می توانید از لینک ذیل استفاده نماید.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bond_credit_rating

پاسخ دهید